Cu cativa ani în urma am importat o cantitate semnificativa de ferrofluid Ferrotech. La acel moment am postat faptul ca oferim ca si serviciu pentru clientii nostri, adaugare acestei substante in driverele lor.
Din pacate deoarece nu am oferit si varianta de a expedia in tara din lipsa de ambalaj, cererea a fost redusa. Chiar si asa , mai multe sute de drivere au beneficiat de-a lungul timpului de beneficiile tuningului cu ferrofluid.
Acum cateva zile am oferit clienților Poweraudio Romania acces la aceasta substanta , prin intermediul magazinului nostru on-line:
http://WWW.POWERAUDIO.ROAm decis sa ambalam ferrofluidul la seringi preumplute cu cantitatea necesara pentru a modifica drivere de diferite diametre a bobinei, dupa cum urmeaza:
Driver sau Tweeter cu bobina de 1 inch. (25,4mm) -
http://www.poweraudio.ro/ferofluid_driver_1_inchDriver sau Tweeter cu bobine intre 1.35 inch si 1.75 inch (30 - 44 mm) -
http://www.poweraudio.ro/ferrofluid_driver_1.35-1.75Driver sau tweeter cu bobine intre 2 inch si 2.5 inch (44mm - 63mm) -
http://www.poweraudio.ro/ferrofluid_driver_2inch-2.5inchDriver cu bobina de 3 inch (72-75mm) -
http://www.poweraudio.ro/ferrofluid_driver_3inchDriver cu bobina de 4 inch (99-101mm) -
http://www.poweraudio.ro/ferrofluid_driver_4inchCe trebuie retinut este faptul ca ferrofluidul se poate utiliza doar in tweetere, supertweetere si drivere de compresie. Aceste tipuri de difuzoare au o cursa exceptional de mica in timpul functionarii iar fluxul de aer aflat in miscare in jurul bobinei este neglijabil.
Ferrofluidul NU se poate utiliza in difuzoare de medii sau joase, deoarece, cursele sistemelor mobile in timpul functionarii sunt mari iar fluxul de aer din sistemul magnetic ar putea impinge ferrofluidul inafara intrefierului. Exista difuzoare de joase si medii care contin ferrofluid din fabrica insa acele produse au sistemul magnetic inchis ermetic, ceea ce nu e cazul aici.
In principiu, orice tip de inalta va avea beneficii evidente prin adaugarea de Ferrofluid. In mod normal nu exista nici un fel de efect negativ. Totusi daca detineti drivere sau tweetere cu o
vechime de peste 30-35 de ani este bine sa ne întrebați inainte de a adauga asa ceva. Inainte de anii 80 mai existau unele tipuri de suporti de bobina executati din hartie sau carton presat. Ferrofluidul nu este compatibil cu acest tip de suport de bobina. Nu cred ca in exploatare mai exista astfel de inalte in ziua de azi (eu, cel putin nu am intalnit), dar este bine ca avertismentul sa existe.
Pe scurt, un driver tratat in acest mod va suporta o putere electrica cu 50-100% mai mare si va fi deosebit de protejat la varfuri de scurta durata care ambaleaza termic bobina. deoarece inertia termica a acesteia este aproximativ egala cu inertia termica a intregului ansamblu motor. Aici avem imbunatatire de cateva mii la %. (nu e nici o greseala)
Poweraudio Romania distribuie in acest moment cel mai performant tip de ferrofluid disponibil in industria audio.
Dispunem de cel mai bun ferrofluid ( Made in Japan ) existent pe piaţă, special conceput pentru drivere şi tweetere.
Atentie! Nu orice ferrofluid existent pe piata se preteaza pentru a fi utilizat in aplicatiile audio. Exista nenumarate tipuri concepute pentru aplicatii industriale , care pot distruge iremediabil o inalta in cazuri extreme. Nu folositi decat tipuri concepute special pentru aceasta aplicatie!
Datele tehnice: Saturation Magnetization (Ms) 22 mT
Viscosity @27°C 500 mPa·s
Density @25°C 1.18 g/cm3
Pour Point -29 °C
Flash Point >200 °C
Thermal Conductivity @38°C 150 mW/(m·K)
Surface Tension @25°C 32 mN/m
Coefficient of Thermal Expansion 7.5 x 10-4 /K
Nu contează dacă driverul a fost cumpărat de la noi sau dacă este o altă marcă decât cele distribuite. Dacă aveţi un driver şi vreţi să îi ridicaţi nivelul de performanţă, acum puteti face asta.
dintre avantajele ferrofluidului mentionam mai jos cateva:Putere suportata crescuta Ferrofluidul este de aproximativ 5 ori mai bun conductor termic decat aerul existent in intrefier. Acest fluid o data plasat in intrefier, micsoreaza rezistenta termica dintre bobina si sistemul magnetic si imbunatateste in mod exceptional transferul termic de caldura dintre acestea
In functionare, temperatura de functionare va scadea considerabil, iar riscul de distrugere prin ambalare termica (ardere) scade considerabil.
Ferrofluidul asigura protectie imbunatatita atat impotriva incalzirii cauzata de putere mare pe termen lung cat si pentru varfuri accidentale de durata foarte scurta.
Amortizare suplimentara Aplicarea Ferofluidului in intrefier adauga o usoara rezistenta mecanica asupra bobinei mobile. Cantitatea de amortizare este direct proportionala cu vascozitatea ferofluidului. Tipul de ferofluid distribuit de noi are cea mai mica vascozitate din industrie.
Centrarea bobinei mobile In timpul functionarii, bobina mobila este deplasata radial in interiorul intrefierului. Adaugarea ferofluidului adauga o forta suplimentara care actioneaza asupra centrarii sistemului mobil, ajutand la mentinerea concentricitatii cu piesele polare. Constanta acestei forte este data de relatia:
k = 2Ms Hm ht/r N/m
unde:
Ms = Saturatia magnetizarii, masurata in Tesla
Hm = Intensitatea maxima a campului, in Amperi x metri
h = Inaltimea coloanei de fluid din intrefier
t = latimea intrefierului, masurata in metri
r = raza intrefierului, masurata in metri
Distorsiuni reduse Distorsiunile armonice si contaminarile spectrale cauzate de rezonantele si armonicile bobinei mobile sunt reduse datorita influentei si amortizarii fluidului prezent in intrefier. Ferrofluidul reactioneaza ca si o garnitura in jurul bobinei, eliminand zgomotele generate de modularea aerului din intrefier, mai ales in zona de miscare pistonica.
Compresie temica redusa / Linearitate dinamica imbunatatita Minimizarea cresterii de temperatura din timpul functionarii, reduce efectele compresiei termice.
Introducerea ferrofluidului in intrefier, nu numai ca reduce efectele compresiei termice, dar si mentine si imbunatateste liniaritatea inaltei in care este introdus.
Simplificarea proiectarii filtrelor pasiveCapacitatea ferrofluidului de a controla comportamentul driverelor la rezonanta, si intr-o masura, a efectelor de break-up de la zona de inalta frecventa elimina de cele mai multe ori necesitatea de a rezolva aceste probleme folosind circuite complexe de corectie in filtrele pasive.
Marirea puterii suportate De exemplu: un driver cu bobina de 1 inch, caruia i s-a adaugat ferrofluid poate avea aceeasi rezistenta la abuz ca si un driver echivalent dotat cu o bobina de 1.5 inch sau chiar 2 inch. Adaugarea fluidului poate fi o solutie tehnica ieftina in cazurile in care dorim sa imbunatatim rezistenta unor componente fragile. Investitia in Ferrofluid este mai mica decat cea de upgrade a unui driver la o varianta mai puternica.
Adaugarea Ferrofluidului se face prin injectarea acestuia in intrefier, dupa ce in prealabil a fost demontata calota. Acest fluid are proprietati magnetice si va ramane suspendat in campul magnetic. Fluidul NU va curge in exterior indiferent de pozitia driverului deoarece este tinut in intrefier de catre campul magnetic.
Se comporta ca un fluid metalic cu proprietati magnetice.
Daca aveti nelamuriri, ne puteti contacta pentru a fi ghidati in procesul de upgrade.
Pentru a veni in ajutorul celor interesati , am filmat si un tutorial de introducere a acestui fluid in drivere:
Am efectuat si niste masuratori de laborator, in cursul zilei de azi, pe un driver model D220Ti fabricat de catre JBL Selenium. Scopul masuratorilor este de a arata diferentele de comportament intre acelasi driver, inainte si dupa adaugarea ferrofluidului. Pentru experimente am folosit un driver D220Ti OMF , acest model:
http://www.poweraudio.ro/Driver_JBL_Selenium_D220Ti_OMFDriverul vine din fabrica fara acest lichid adaugat, deci este un driver clasic, cu racire pe aer. Un driver excelent , de altfel.
Driverul a fost masurat in doua moduri:- Grafic de impedanta
- Grafic de raspuns
Set-up-ul de laboratior a fost compus din:- sistem masura Impedanta - DATS + interfata de achizitie
- sistem masura Grafic raspuns - CreosFFT + interfata de achizitie +
microfon etalonat - Subliniez faptul ca utilizam un sistem de masura etalonat care ofera grafice absolute, 100% corecte. Va rog nu comparati cu masuratori facute cu diverse microfoane gen Behringer ECM 8000, DBX + fisiere de calibrare de pe net. Acele grafice sunt doar orientative si vor avea deviatii semnificative de la realitate.
- amplificator ECLER DPA600 + Procesor de sunet ECLER AMIC DSP CARD
- Driver JBL Selenium D220Ti + horn P-audio PH2420 cu microfonul de masura amplasat la 50 de cm de planul de iesire din horn, pe axa acestuia.
Fişiere ataşate:
set-up masuratori.jpg [ 400.75 KiB | Vizualizat de 15652 ori ]
Mai jos afisez masuratorile de impedanta obtinute:Fişiere ataşate:
Grafic impedanta.jpg [ 204.6 KiB | Vizualizat de 15652 ori ]
Graficul verde reprezinta driverul asa cum a iesit pe poarta fabricii - intrefier pe aer
Graficul mov reprezinta acelasi driver, insa de data asta dopat cu ferrofluid - intrefier pe lichid
Graficul de sus reprezinta deviatia de faza
graficul de jos reprezinta graficul de impedanta electrica.
Se vede foarte clar cum ambele grafice au fost puternic liniarizate prin introducerea ferrofluidului.
In viata reala , aceasta liniarizare ne va simplifica realizarea filtrului. Inalta va suna mai bine si mai liniar fara a construi diverse artificii de corectie in filtrul pasiv.
Rezonantele electrice au fost puternic reduse , ceea ce inseamna ca lichidul a avut efect atat asupra cursei calotei cat si asupra distorsiunilor de neliniaritate mecanica. (calitate mai buna a sunetului. Distorsiuni armonice mult scazute)
Mai jos atasez graficul de raspuns masurat.Fişiere ataşate:
d220ti cu vs fara ferrofluid.jpg [ 400.2 KiB | Vizualizat de 15652 ori ]
acestui grafic i-am aplicat un smoothing destul de puternic pentru a evidentia diferentele de raspuns dintre cele doua stari ale inaltei.
Graficul rosu reprezinta masuratoarea driverului standard - fara ferrofluid
Graficul albastru reprezinta masuratoarea driverului - dupa adaugarea ferrofluidului in intrefier
se vede ca in cazul driverului cu ferrofluid, raspunsul este mult mai liniar, in special pe zona critica , vocala.
Toate masuratorile au fost facute fara corectii, doar cu un highpass din procesorul de sunet, highpass setat la 1000 de Hz/24 dB/octava, LR pentru a proteja driverul.