sergent scrie:
Toate ca toate dar eu nu am găsit nici o persoana care să se gândească efectiv şi la ce poate urechea umană să perceapă din spectrul audio! De geba o incintă redă 30 - 20000Hz dacă o persoană nu aude efectiv în tot acest spectru de frecvenţe.
Întrebarea care vine de la mine(de fapt mai multe):
1. care este frecvenţa cea mai de jos pe care o aude un individ(incadrat în categoria oamenilor normali
)
2. care frecvenţe injerioare încântă cel mai bine urechea)?
3.care este caracteristica urechii?
4.are rost sa construim subwoofere a caror frecvenţă inferioară să fie 25Hz?
Întradevăr audiţia unui pasaj muzical la o pereche de căşti profesionale nu de compara cu audiţia aceluiaşi pasaj intr-o sală pe un sistem de boxe sănătos!
Nu ar fi mai bine întâi de toate să se clarifice care este domeniul în care urechea unană este mai sensibilă (spectrul de frecvenţe) şi apoi să ne concentrăm atenţia când proiectăm o boxă ca aceasta să lucreze in acest domeniu la un randament maxim iar ce este in plus să de filtreze?
În acest fel si amplificatoarele ar lucra mai lejer si ar acea la dispoziţie o rezervă mai mare de putere pentru pasajele muzilale mai aglomerate.
Asta doar în cazul în care nu se doreşte ca în timp, locul de audiţie sau discoteca sau ce-o fi, să nu se transforme în ruine!
Aştept sugestii şi propuneri
Exista persoane care aud si 15 Hz si 25000Hz deci nu crede pana nu verifici toate persoanele ( lucru imposibil )...
La intreabrile tale nu se apote da un raspuns concret, deoarece acest lucru paote sa difere foarte mult de la individ la individ.
In legatura cu intreabrea 2 ar fi de discutat, cu toate ca acest lucru este extrem de subiectiv: mula lume considera ca un pasaj muzical este "cald", in sensul ca este placut la ureche daca are frecventele cele mai sensibile urechii ( adica in special zona de 5-6 kHz ) un pic ridicate; asa cum acestor persoanel le place ca un sistem sa sune ina cest mod, tot asa de bine unora le place ca un sistem sa aiba mediile in spate si sa sune foarte puternic pe bas, mai ales in zona de subbas, sau la fel de bine in zona de inalte...
Se fac si boxe care au raspunsul in afara 20-20000 Hz ( cu toate ca in domeniul sub 20 Hz nu am vazut
), dar exista si boxe care pot sa redea 50000 Hz fara probleme...de ce sunt construite aceste boxe ? cei care le fac au o explicatie destul de simpla: noi nu auzim sunetele peste 20 kHz, dar nu inseamna ca nu le si percepem..deci creierasul nostru proceseaza informatia si de peste 20 kHz, chiar daca nu o auzim si cei care fabrica aceste produse ( si nu numai ei ) sustin ca muzica suna mai placut. Un exemplu ar fi urmatorul: un instrument nu are o limitare de frecventa, el paote sa urce si sa cobaore foarte mult in frecventa, chiar mai mult decat intervalul nostru de frecventa pe care le auzim; si se sustine ca daca un sistem urca mai mult atunci sunetul pare mai natural...
Un ex: asculta tu o toba amre live, fara nici o procesare si vezi cum suna; dupa aceea ascult-o si procesata si ai sa vezi ca e diferenta mare...prin procesare cama sta se face, se cresc anumtie frecvente, pentru ca sunetul sa pra mai tare, si se scad acele frecvente care nu pot fi redate de catre sistemul respectiv, deci se taie din armonici...mai corect spus din subarmonici, si se accentueaza armonicile superioare...aceste este un anumit exemplu de ce un sistem "ideal" ar avea o gama de frecventa cat mai mare posibil...
Sper ca ai inteles ce am vrut sa zic...
Si in legatura cu ultima replica a ta din citatul de mai sus: acest lucru chiar se face, si spre exemplu iti dau orice melodie: puterea pe ianlte este mult mai mica decat puterea pe bas, deoarece urechea umana este mult mai sensibila la inalte decat la bas, asta la puteri mici, pt ca la puteri mari ( improproiu spus puteri, dar pentru intelesul tutror folosesc acest termen, mai corect ar fi spl, sau cati dB vom avea )...un ex avem si in acel grafic postat de fixvid: 5 dB la 10 kHz echivaleaza cu 60 dB la 30 Hz...