Total intamplator , am lucrat intr-o fabrica ( de stat ) , IEI Bucuresti -Baicului fosta PHILIPS , mult mai mare decat LEM - GENERALMUSIC , probabil de cel putin 10 ori mai mare , cu acelasi profil - audio dar si alte specialitati conexe ( Radio , componente electronice , sectii militare etc ) .
Desigur , in Romania comunista ( de fapt nu era comunism sau socialism , ci capitalism de stat
) lucrurile erau oarecum amestecate : Audio End User - Consumers ( Electronica - Pipera ) ... dar si Audio Pro ( IEI - Baicului ) , la origine ( fosta PHILIPS ROMANIA ) fiind aceeasi entitate .
Producatori Audio End User - Consumers au mai fost supercunoscutele firme autohtone Tehnoton - Iasi si Electromures -TgMures .
S-a mai incercat ceva , ceva la Timisoara dar nu cunosc detalii .
Echivalentele " comuniste " ale firmelor romanesti erau :
BEAG - Ungaria ( cea mai buna scoala Audio Pro din Europa de Est , colaborau la greu cu REVOX - Elvetia . De ce ? pentru ca erau mult mai buni ca REVOX , a fost cea mai valoroasa firma " comunista " !!! toate studiourile de TV , radio sau cinema erau doar marca BEAG in URSS sau RDG , sper ca intelegeti la ce nivel erau fratii nostri ) , Tesla - fosta Cehoslovacie , Unitra - Polonia , Vermona - fosta Germanie de Est , Resprom - Bulgaria , LOMO - URSS , ISKRA - Yugoslavia etc ...
Posibil ca unora sa le spuna ceva aceste denumiri istorice , pe vremea cand munca in domeniul audio era platita la valoarea reala si calitatea Audio Pro conta pentru utilizatori .
Desigur , unele dintre aceste firme nu mai exista , ba chiar nici unele dintre tarile respective ... din pacate .
Oare ce au avut cu firmele alea , cu traditie adevarata in Audio Pro ?
Electromures a incercat sa produca dupa 1990 si amplificatoare de mare putere ( 2x150W / 8 ohmi si 2x300W / 8 ohmi , o semiclona UNITRA ) si incinte acustice asociate acestor amplificatoare pentru uz Pro ... dar rezultatele au fost neglijabile .
De fapt singura firma din RSR care se ocupa de Audio Pro a fost IEI Bucuresti - Baicului , fosta PHILIPS ( pentru corectitudine , istoric vorbind au mai fost cateva entitati care se ocupau cu domeniul audio : Atelierele CFR , Atelierele PTTR , Intreprinderea Grigore Preoteasa / ( Inca
! ) Electromagnetica , fosta SIEMENS , FEMI / IEMI , Cooperativa RadioProgres si Intreprinderea de instrumente muzicale Doina Bucuresti si in prezent exista doar doi supravietuitori !!! din destramarea stralucitoarei perle a electronicii audio din Romania - IEI Baicului fosta PHILIPS ( actualele firme ELPROF - amplificatoare / productie militara si ELCOMP - difuzoare si incinte audio ) , oricum aflate in coma cerebrala , fara fostele echipe de proiectare si fara buget serios .
Dupa 1990 , am lucrat ceva timp (
) intr-o anumita functie intr-o firma privata cu capital romanesc , cu o investitie de dimensiuni asemanatoare cu LEM .
Am vazut si manufactura din Straubing a lui Dynacord ( inainte de faliment
, pardon , de preluarea de catre Bosch Telecom si mutarea definitiva in China , chiar daca in Germania
inca produc doar amplificatoare de instrument cu lampi , avand putere de 500W 16xEL34 - poate ca acest amanunt va conta pentru cunoscatori
sau alte fineturi ce nu au cum sa fie comerciale , ci doar la comanda ferma ) .
LEM erau jupani -sefi in comparatie cu sarmanii de la Dynacord .
Dynacord , din pacate , incepand cu 1992 nu si-au mai revenit , cu toata " injectia " de capital american ( sub denumirile ulterioare Telex , Mark 4 , EV International ) ...
Asta este istoria marilor producatori de echipamente audio , ne-a fost dat sa o traim pe pielea noastra .
" Mergem Inainte , ca inainte era mai bine
"
" Istoria ne invata ca nu invatam nimic din istorie
"
Sincer , imi pare rau de faptul ca cei de la General Music au tras obloanele , dar sunt voci autorizate care sustin pe la colturile internetului ca unul dintre brandurile General Music ( adica discutam de doar de GEM , aia cu clapele , cunoscute pentru puritatea tonurilor " orientale " , la noi in tara , glumet spus , se numesc tonuri pur manelistice
) a fost cumparat de fostul distribuitor din Finlanda , si a considerat ca drumul spre inainte va fi facut cu specialistii ( aflati din belsug in tara de origine a lui Nokia ) in microprocesoare DSP .
Probabil ca daca va avea succes , acest proiect va face ca viitoarele clape GEM sa fie cele mai tari de pe planeta , cooperarea dintre finlandezi si italieni cu siguranta va fi perfecta .
Sa nu uitam ca Roland , ca si Yamaha sau Korg , Kurzweil etc au centrele de proiectare doar in Italia .
Garantat nu degeaba ...
Deci , in viitor partea de instrumente muzicale va supravietui , sub o forma sau alta .
Dar ce se va intampla cu partea de electroacustica ( incinte acustice , amplificatore , mixere , procesoare etc ) cunoscuta de Dvoastra sub denumirea de LEM ???
Da , nu erau cei mai tari in mixere sau amplificatoare de putere , dar cu siguranta erau cu foarte mult peste majoritatea producatorilor italieni ( Montarbo , FBT , Sisme , Viscount , Farfisa etc ) la un nivel probabil cu cel al producatorilor germani , dar cu siguranta mult sub cei britanici si elvetieni .
Erau foarte bine pozitionati in domeniul incintelor acustice , foarte apreciate de majoritatea muzicienilor de inalta clasa .
Din destainuirile lui Dan / DNA , e clar ca sefii stiau cu ce se mananca aceasta meserie .
Chestia aia cu zecimile la prelucrarea intrefierului de la flansa piesei polare a tweeter-ul oferit de P-Audio este absolut reala , a fost confirmata verbal de un specialist ( evident tot italian ) care a migrat ulterior la RCF .
Nimic nou sub soare ... banii fac legea .
Noi traim cu speranta si murim cu regretul ...