Din ceea ce observ eu din relația cu sonorizatorii profesioniști de evenimente și petreceri, piața s-a profesionalizat destul de mult. Este din ce în ce mai greu pentru un începător să intre în lumea aceasta.
Problema nu sunt sculele. Foarte puțini ”beneficiari” au cunoștiințele necesare și discernământ ca să aleagă pe cineva cu scule bune.
Criteriul de bază, la ora actuală, este recomandarea clienților mulțumiți. Dacă reușești să intri pe piață, să fii serios, să pui muzică pe placul oamenilor, să îi faci să se simtă bine, aceștia te recomandă și altora. Dacă nu știi să te faci plăcut, dacă nu ești serios și mai ales dacă tragi țepe, poți să ai și mama sculelor, că tot nu te ia nimeni.
Vestea ce bună este că nimănui nu-i pasă de sculele cu care vii, în cazul că ești bun și te vrea lumea. Și de ce le-ar păsa oamenilor? Ei oricum nu se pricep. Și chiar dacă s-ar pricepe, ei nu vor sculele sonorizatorului ci pe el. Faptul că acesta are scule bune, pe care se poate baza, ține de bucătăria internă, de meserie și nu privește clientul.
Am un cunsocut care și-a dat jos toate siglele de pe boxe. A spus că până nu-l vor plăti firmele ca să le facă publicitate, el nu are de ce să le facă reclamă. Și are sonorizări de nu știe cum să le facă față.
Revenind la echipamente, am mai observat că cine nu asigură servicii complete (muzică, fotografie, video) este scos din joc, sau e nevoit să muncească pe bani puțini. Explicația este simplă. Oamenii sunt comozi. Vor să trateze cu un singur om, nu cu mai mulți. Și cei care asigură servicii complete sunt mai eficienți decât unul singur. Se duc cu aceeași mașină, se ajută reciproc la scule, la montaj, au grijă pe rând de treabă etc. Pot cere chiar mai puțini bani, pentru că dacă au multe sonorizări, le convine. Iar chestia asta atrage noi și noi clienți.
De aceea, eu aș recomanda începătorilor să nu se focuseze doar pe scule. Să nu se arunce la brand din prima, dar nici să ia troace cu care să se facă de râs la primele cântări.
Și cel mai important, dacă îi merge bine, să nu ajungă sclavul sculelor. Adică să nu-și cheltuiască toți banii doar pe scule audio-foto-video. Dacă nu-și scoate banii în cel mult trei ani, înseamnă că s-a băgat într-o afacere cu probleme.
_________________ Pot fi contactat telefonic in cazul ca nu raspund la mesaje: 0742/070.470.
|