The poweraudio Forum is managed by a team of tallented administrators that have made it their mission to offer projects, schematics, designs and their advice free of charge. By making a small donation you can aid in the further development and running costs of this community. We thank you for the support!
Forumul Poweraudio este manageriat de o echipa de administratori talentati care au misiunea de a furniza proiecte, scheme, schite si sfaturi in mod gratuit. Facand o donatie, puteti sa ajutati la dezvoltarea si acoperirea costurilor de operare si dezvoltare a acestei comunitati. Va multumim pentru ajutor!

forumpoweraudio.ro

>> Bine ati venit pe forumul Poweraudio - Cel mai mare forum PROaudio din Romania <<
Acum este Joi Mar 28, 2024 6:17 pm


Ora este UTC + 2




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 22 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2  Următorul
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului: Legat de acustica
MesajScris: Mie Oct 11, 2006 10:47 am 
Neconectat
User

Membru din: Mie Oct 11, 2006 10:01 am
Mesaje: 28
Localitate: Buc.
Toate ca toate dar eu nu am găsit nici o persoana care să se gândească efectiv şi la ce poate urechea umană să perceapă din spectrul audio! De geba o incintă redă 30 - 20000Hz dacă o persoană nu aude efectiv în tot acest spectru de frecvenţe.
Întrebarea care vine de la mine(de fapt mai multe):
1. care este frecvenţa cea mai de jos pe care o aude un individ(incadrat în categoria oamenilor normali :D )
2. care frecvenţe injerioare încântă cel mai bine urechea)?
3.care este caracteristica urechii?
4.are rost sa construim subwoofere a caror frecvenţă inferioară să fie 25Hz?

Întradevăr audiţia unui pasaj muzical la o pereche de căşti profesionale nu de compara cu audiţia aceluiaşi pasaj intr-o sală pe un sistem de boxe sănătos!

Nu ar fi mai bine întâi de toate şă se clarifice care este domeniul în care urechea unană este mai sensibilă (spectrul de frecvenţe) şi apoi să ne concentrăm atenţia când proiectăm o boxă ca aceasta să lucreze in acest domeniu la un randament maxim iar ce este in plus să de filtreze?
În acest fel si amplificatoarele ar lucra mai lejer si ar acea la dispoziţie o rezervă mai mare de putere pentru pasajele muzilale mai aglomerate.
Asta doar în cazul în care nu se doreşte ca în timp, locul de audiţie sau discoteca sau ce-o fi, să nu se transforme în ruine!
Aştept sugestii şi propuneri


Sus
 Profil  
 


 Subiectul mesajului:
MesajScris: Mie Oct 11, 2006 12:29 pm 
Neconectat
User
Avatar utilizator

Membru din: Dum Noi 06, 2005 9:34 am
Mesaje: 185
Localitate: Galati
sergent normal urechea umana poate sa auda si 16hz dar asta daca nu ai fost niciodata la vreo discoateca sau la un concert, cat despre persoanele in varsta se stie ca nu mai aud toate frecventele, dar asta difera de la om la om.... deci nu e nimic batut in cuie


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Mie Oct 11, 2006 1:50 pm 
Neconectat
User

Membru din: Mie Oct 11, 2006 10:01 am
Mesaje: 28
Localitate: Buc.
Din fericire am ajuns şi în discotecă şi nu numai dar nu am apucat să fac măsurători să îmi dau seama dacă frecvenţele reproduse în aceste locuri sunt de 20 sau 40Hz.
Ideea e că muzica e compusă din mai multe frecvenţe cuprinse în gama de joasă frecvenţă, dar care te izbeţte cel mai tare şi în acelaşi timp te şi incântă pe măsură?
Nu cred ca trebuie să ne concentrăm atât de mult la o incintă de bas să obţinem răspuns de la 20Hz. Nu de alta dar în muzica normală nu cred că există instrumente care să producă sunete atât de grave!(cele clasice ca un sintetizator poate)
Nu că nu mi-ar place un subwoofer care să redea liniar de la 20Hz şi să aibă dimensiuni domestice.
Deci, care e frecvenţa care te încântă cel mai tare????40Hz, 50Hz 60Hz sau 70Hz???


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Mie Oct 11, 2006 2:54 pm 
Neconectat
User

Membru din: Mar Noi 01, 2005 5:49 pm
Mesaje: 561
Localitate: oradea
Citat:
1. care este frecvenţa cea mai de jos pe care o aude un individ(incadrat în categoria oamenilor normali )

teoretic, spectrul audibil este cuprins intre 20hz-20khz. Cu inaintarea in varsta, acest interval se ingusteaza

Citat:
2. care frecvenţe injerioare încântă cel mai bine urechea)?

buna intrebare
eu zic ca depinde si de frecventele medii si inalte; doar combinate corespunzator vor da un sunet placut. Frecventele joase sunt mai greu de perceput, dar nu si armonicile acestora.

Citat:
3.care este caracteristica urechii?

Imagine

Citat:
4.are rost sa construim subwoofere a caror frecvenţă inferioară să fie 25Hz?

nu prea
doar in cazul in care vrei sa faci minicutremure


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Mie Oct 11, 2006 3:38 pm 
Neconectat
User
Avatar utilizator

Membru din: Vin Mai 05, 2006 9:39 pm
Mesaje: 3829
Localitate: Zalau/Cluj Napoca
chiar daca nu auzi sub.. 25 hz.. sau cat era.... ii faina senzatia cand tremura toate in tine... si taote tremura.. chiar daca nu se aude nimik, ii super tare senzatia :) chiar daca nu auzi.. io zic ca trebuie sa si simti.. un cutremur de ala... bine... parerea mea !

_________________
VAND CUTII DE 10", CUTII DE BASI CUBO12 SI ALTE ACCESORII ! viewtopic.php?f=19&t=19164
SONORIZARI SI FOTOGRAFIERE PENTRU DIFERITE EVENIMENTE DE MICA, MEDIE SI MARE AMPLOARE.
http://www.facebook.com/FecheteIonutPhotography
Mail: fecheteionut88@yahoo.com


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Legat de acustic&#259;
MesajScris: Mie Oct 11, 2006 7:17 pm 
Neconectat
User
Avatar utilizator

Membru din: Dum Noi 06, 2005 7:29 pm
Mesaje: 1579
Localitate: Cluj
sergent scrie:
Toate ca toate dar eu nu am găsit nici o persoana care să se gândească efectiv şi la ce poate urechea umană să perceapă din spectrul audio! De geba o incintă redă 30 - 20000Hz dacă o persoană nu aude efectiv în tot acest spectru de frecvenţe.
Întrebarea care vine de la mine(de fapt mai multe):
1. care este frecvenţa cea mai de jos pe care o aude un individ(incadrat în categoria oamenilor normali :D )
2. care frecvenţe injerioare încântă cel mai bine urechea)?
3.care este caracteristica urechii?
4.are rost sa construim subwoofere a caror frecvenţă inferioară să fie 25Hz?

Întradevăr audiţia unui pasaj muzical la o pereche de căşti profesionale nu de compara cu audiţia aceluiaşi pasaj intr-o sală pe un sistem de boxe sănătos!

Nu ar fi mai bine întâi de toate să se clarifice care este domeniul în care urechea unană este mai sensibilă (spectrul de frecvenţe) şi apoi să ne concentrăm atenţia când proiectăm o boxă ca aceasta să lucreze in acest domeniu la un randament maxim iar ce este in plus să de filtreze?
În acest fel si amplificatoarele ar lucra mai lejer si ar acea la dispoziţie o rezervă mai mare de putere pentru pasajele muzilale mai aglomerate.
Asta doar în cazul în care nu se doreşte ca în timp, locul de audiţie sau discoteca sau ce-o fi, să nu se transforme în ruine!
Aştept sugestii şi propuneri


Exista persoane care aud si 15 Hz si 25000Hz deci nu crede pana nu verifici toate persoanele ( lucru imposibil )...
La intreabrile tale nu se apote da un raspuns concret, deoarece acest lucru paote sa difere foarte mult de la individ la individ.
In legatura cu intreabrea 2 ar fi de discutat, cu toate ca acest lucru este extrem de subiectiv: mula lume considera ca un pasaj muzical este "cald", in sensul ca este placut la ureche daca are frecventele cele mai sensibile urechii ( adica in special zona de 5-6 kHz ) un pic ridicate; asa cum acestor persoanel le place ca un sistem sa sune ina cest mod, tot asa de bine unora le place ca un sistem sa aiba mediile in spate si sa sune foarte puternic pe bas, mai ales in zona de subbas, sau la fel de bine in zona de inalte...

Se fac si boxe care au raspunsul in afara 20-20000 Hz ( cu toate ca in domeniul sub 20 Hz nu am vazut :shock: ), dar exista si boxe care pot sa redea 50000 Hz fara probleme...de ce sunt construite aceste boxe ? cei care le fac au o explicatie destul de simpla: noi nu auzim sunetele peste 20 kHz, dar nu inseamna ca nu le si percepem..deci creierasul nostru proceseaza informatia si de peste 20 kHz, chiar daca nu o auzim si cei care fabrica aceste produse ( si nu numai ei ) sustin ca muzica suna mai placut. Un exemplu ar fi urmatorul: un instrument nu are o limitare de frecventa, el paote sa urce si sa cobaore foarte mult in frecventa, chiar mai mult decat intervalul nostru de frecventa pe care le auzim; si se sustine ca daca un sistem urca mai mult atunci sunetul pare mai natural...
Un ex: asculta tu o toba amre live, fara nici o procesare si vezi cum suna; dupa aceea ascult-o si procesata si ai sa vezi ca e diferenta mare...prin procesare cama sta se face, se cresc anumtie frecvente, pentru ca sunetul sa pra mai tare, si se scad acele frecvente care nu pot fi redate de catre sistemul respectiv, deci se taie din armonici...mai corect spus din subarmonici, si se accentueaza armonicile superioare...aceste este un anumit exemplu de ce un sistem "ideal" ar avea o gama de frecventa cat mai mare posibil...
Sper ca ai inteles ce am vrut sa zic... :roll:

Si in legatura cu ultima replica a ta din citatul de mai sus: acest lucru chiar se face, si spre exemplu iti dau orice melodie: puterea pe ianlte este mult mai mica decat puterea pe bas, deoarece urechea umana este mult mai sensibila la inalte decat la bas, asta la puteri mici, pt ca la puteri mari ( improproiu spus puteri, dar pentru intelesul tutror folosesc acest termen, mai corect ar fi spl, sau cati dB vom avea )...un ex avem si in acel grafic postat de fixvid: 5 dB la 10 kHz echivaleaza cu 60 dB la 30 Hz...


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Joi Oct 12, 2006 8:01 am 
Neconectat
User

Membru din: Mie Oct 11, 2006 10:01 am
Mesaje: 28
Localitate: Buc.
Asa deci:
cand proiectam un subwoofer trebuie sa incercam sa obtinem o frecventa cat mai joasa de la el in ciuda deforamrii liniaritatii lui in frecventa sau incercam sa obtinem o caracteristica cit mai liniara si ce nu poate subwooferul speram sa il folosim intr-un spatiu inchis unde ne va ajuta si respectiva cladire?

Paradoxalm, (pentru mine) difuzoarele (subwooferele) au frecvente de rezonata in general peste 30Hz(exceptie HP-18W) si din cate am observat eu montate intr-o incinta basreflex rezonanta sistemului ajunge sa creasca cu cel putin 10Hz deci ajungem la 40Hz! Ce ne facem ca muzica mai are si frecvente sub 40Hz(din cand in cand)? Si daca o incinta o atacam cu frecvente sub rezonanta si la puteri mari riscam sa distrugem sistemul mobil al difuzorului!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Joi Oct 12, 2006 1:10 pm 
Neconectat
User

Membru din: Mar Noi 01, 2005 5:49 pm
Mesaje: 561
Localitate: oradea
Citat:
Paradoxalm, (pentru mine) difuzoarele (subwooferele) au frecvente de rezonata in general peste 30Hz(exceptie HP-18W) si din cate am observat eu montate intr-o incinta basreflex rezonanta sistemului ajunge sa creasca cu cel putin 10Hz deci ajungem la 40Hz! Ce ne facem ca muzica mai are si frecvente sub 40Hz(din cand in cand)? Si daca o incinta o atacam cu frecvente sub rezonanta si la puteri mari riscam sa distrugem sistemul mobil al difuzorului!


doar difuzoarele pro sunt cele care au fs asa ridicat; difuzoarele hifi au fs mai scazut si parametrii care fac posibilitatea ca si un dif mic in diametru sa sune bine pe bas. Rezonanta sistemului depinde si de volumul incintei si de acordajul dorit. Oricum, putine difuzoare vor fi afectate daca primesc semnal compus din frecvente inferioare frecventei de rezonanta a sistemului sau mai bine zis frecventei de acordaj, ca unele incinte rezoneaza pe mai multe frecvente


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Joi Oct 12, 2006 2:43 pm 
Neconectat
User
Avatar utilizator

Membru din: Dum Noi 06, 2005 7:29 pm
Mesaje: 1579
Localitate: Cluj
Problema trebuie sa o pune la modulurmator: cat de atenuate sunt frecventele sub 40 Hz ?
Uite un exemplu: am folosit cateva programe de editare profesioala a materialelor audio, unele destiante si studiourilor...din default, filtrele trece sus aveau 2 frecvente: 25 Hz si 40 Hz...si care crezi ca se foloseste ? iti zic eu: cea de 40 Hz...
Aici interivne si procesul de masterizare, ar fi foarte multe de discutat, dar fac un rezumat in cateva cuvinte: nu o sa poti sa obtii bas dintr-o piesa care a fost masterizata ca sa nu aiba bas, la fel cum nu poti obtine bas dintr-un difuzor de medii.

Difuzoarele profesionale au Fs-ul destul de mare pentru ca in domeniul profesional nu se merge pe subbas sub 40 Hz...inchipuie-ti un lucru ( ex dat de DNA mai demult, dar foarte bun ): nu cred ca ti-ar palce sa stai in fata unei coloane de boxe care coboaara pana in 25 Hz, si care are 0 dB la 25 Hz...deja este arma sonica...
SI mai trebuie amintit un lucru: unele difuzoare pro au Fsul mare pt a putea fi folosite in horn...un parametru important pentru folosirea difuzorului in horn il constituie raportul dintre Fs si Qts, care trebuie sa fie cat mai mare...acest raport paote crest daca schimbam 2 valori: fie facem un Qts mai mic, fie crestem Fs...

Cand proiectezi un subwoofer trebuie sa ai in vedere cum iti palce tie sa sune: degeaba tie iti plac frecventele de 50 Hz, si tu faci un compromis, faci o cutie gigant, acordezi incinta mai jos si piersi cativa dB ( cel putin 3 ) fata de o cutie mai mica, dar care reda un bas care tie iti palce foarte mult...aici totul tine de subiectivitate si de cum iti palce tie sa sune...
de ex mie imi palce acel subbas cutremurator in jurul de 40-45 Hz, dar cum nici boxele nu-mi permit sa cobor exact cum trebuie pana in acea frecventa, si si din cauza faptului ca exista putne piese care intr-adevar coboara pana acolo ( pot sa le numar pe degete, piesele care le am si care intr-adevar cobara si celealte care se spue ca cobaora si care coboara si la mine la fel ca si cum coboara pe un subwoofer )...

PS: Acest subiect cred ca ar merge mai bine la categoria diverse. :roll:


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Vin Oct 13, 2006 7:28 am 
Neconectat
User

Membru din: Mie Oct 11, 2006 10:01 am
Mesaje: 28
Localitate: Buc.
OK acordajul il fac dupa cum imi place dar daca imi place mai sus 50Hz si muzica ascultata a fost conceputa cu un bass ce coboara sub aceasta frecventa nu risc sa am o excursie a sistemului mobil prea mare?implicit distrugerea lui in timp?
Asta in conditia in care nu vin cu un filtru trece sus!

Intrebare: cand se lucreaza in regim profesional si pentru aplicatii pro partea subiectiva nu ar trebui lasata la o parte? si incadrarea in stasurile aferente acestui domeniu?
Si care ar fi aceste stasuri?

Cind e ceva facut pentru suflet, intradevar poti face sistemul de boxe dupa cum iti place si te taie capul si te tine buzunarul

PS.Daca acesta este un subiect incadrat in "diverse" atunci rog responsabilii sa ma mute acolo unde mi-e locul!!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Vin Oct 13, 2006 7:40 am 
Neconectat
User

Membru din: Mie Oct 11, 2006 10:01 am
Mesaje: 28
Localitate: Buc.
O intrebare:

are cineva idee unde asi putea gasi cartea:
Introduction to Electroacoustics and Audio Amplifier Design scrisa de Leach Marshall?(pe meleaguri mioritice nu....)

daca cineca a citit-o poate da ceva pareri!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Vin Oct 13, 2006 1:29 pm 
Neconectat
User
Avatar utilizator

Membru din: Dum Noi 06, 2005 7:29 pm
Mesaje: 1579
Localitate: Cluj
In regim pro bineinteles ca subiectivitatea trebuie sa se lase la o parte, dar nu 100%...
In pro te orientezi si tu in functie de ce sonorizari ai...iti dai seama ca daca ti un concert hip hop nu o sa te duci cu sateliti, iar la un concert de muzica populara, unde accentul se pun 90% pe voce nu o sa te duci cu sisteme ce coboara liniar pana in 40 Hz...
Eu vorbeam despre cazul in care iti faci tu ceva pentru tine...

In exemplul dat de tine nu cred ca o sa ai probleme, doar daca sistemul nu a fost conceput sa coboare deloc sub 50 Hz ( boxele mele nu prea au rezultate stralucite sub 50 Hz, dar numa plang deloc de lipsa de bas ) s-ar putea sa ai ceva probleme...uite un exemplu din care sper ca intelegi partea buna: luam un difuzor de subwoofer si ii facem 2 incinte: una mai mica, in care nu va cobori foarte jos ( un F3 de sa zicem 45-50 Hz ) si o alta cutie in care va cobora cu F3-ul pana la 35 Hz, dar care va avea volumul aproape de 2 ori mai mare...excursia memebranei in cea de-a doua cutie va fi mai mare decat acea din prima din cateva mtoive: cu cat cutia este mai amre cu atat membrana se deplaseaza mai mult, iar semnalul muzica este destul de limitat in zona de 40-60 Hz ( am spus destul de limitat, nu limitat :!: ) deci nu vei avea probleme pt ca acordarea la o frecventa de 50 Hz controleaza foarte bine excursia membranei la acea frecventa, deci nu vei avea probleme, dar cu o cutie amre acordata la 35 Hz membrana are control mai bun la 35-40 Hz, dar degeaba pt ca acolo semnalul nu prea mai este si va avea miscarea mai mare in zona de 60-70 Hz decat cealalta cutie...

PS: In domeniulprofesioanl, atunci cand iti preiei tu instrumentele si le procesezi live atunci intr-adevar ai nevoie de subwoofere sanatoase...

Sper ca ai inteles si sper sa nu fi batut campii...
:roll:


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Lun Oct 16, 2006 11:33 am 
Neconectat
User

Membru din: Mie Oct 11, 2006 10:01 am
Mesaje: 28
Localitate: Buc.
deci sa ma orientez in jur de 40-45Hz si o sa beneficiez de un bas multumitor de puternic si pe deasupra si cutii acceptabile ca dimensiuni!

si pentru siguranta mai bag si un filtru subsonic?

Dar caracteristicei (boxei)daca ii mai introduc si un castig de 2-3 dB afecteaza raspunsul sau chiar ma va ajuta?
(cu dezavantajul unei caderi mai accentuate sub frecventa de acord)[/img]


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Joi Noi 23, 2006 1:52 pm 
Neconectat
User

Membru din: Mie Oct 11, 2006 10:01 am
Mesaje: 28
Localitate: Buc.
Si pana la urma conteaza si SPL necesar unei auditii intr-un spatiu inchis!(Camera de apartament)
Apropo intr-o camera normala care este SPL pe care ar trebui sa tindem sa-l obtinem? Nu de alta dar sunt difuzoare care la 1 W au un SPL de 100dB(cele profesinale destinate sonorizarilor) pe cand altele abia ajung la 88-89dB! Diferenta de SPL de compensat implica niste amplificatoare destul de puternice!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului:
MesajScris: Joi Noi 23, 2006 3:23 pm 
Neconectat
Director General 0766332366
Director General  0766332366
Avatar utilizator

Membru din: Joi Oct 27, 2005 7:33 pm
Mesaje: 19817
Localitate: La sediu
auditia in camera se face pana pe la 85-90dB, mai incolo deja e tare

_________________
ing. Mircea Bartic
Director general

Poweraudio Romania
Drumul Tarpiului, Nr.30, Bistrita, Jud. Bistrita-Nasaud
Telefon: 0766332366
E-mail: office@poweraudio.ro
www.poweraudio.ro
facebook.com/poweraudio.romania


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele de la anteriorul:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 22 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2  Următorul

Ora este UTC + 2


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România