Mircea Bartic scrie:
Unul din motivele pentru care avertizez mereu userii cu privire la amplificatoare SH vechi (peste 10 ani vechime)
Condensatorii electrolitici se invechesc si dau tot felul de manifestari ciudate.
Cam nici un producator nu garanteaza vreun condensator electrolitic peste limita de 10 ani...
Asa este, dar practica a demonstrat ca tin mai mult, si chiar fara probleme, dar depinde de exploatare - orele de functionare si conditille de temperatura. Pentru un amplificator forjat in club, zilnic, cred ca ii ajung 10ani, dar unul folosit ocazional, in mod sigur tine mai mult.
Ca fapt divers, am acasa un amplificator din 1974, merge perfect, chiar daca au trecut 46ani - este un model de Kenwood, 2x25w. Din curiozitate, chiar i-am masurat condensatorii acum cativa ani, si nu dadea semne de oboseala. In schimb am vazut, alte scule rusesti - mixer - nu mai retin modelul, unde toate condensatoarele era crapate, si nu mai mergea corespunzator, era de prin '90.
La masini, situatia este cam similara, la VW Jetta de exemplu, producatorul estimeaza durata medie de viata o estimeaza la 8 ani. Bineinteles, daca ne uitam prin parcari, romanasul nostru cumpara intotdeauna masini mai vechi de 10 ani si toate inca mai merg, chiar daca au electronica inauntru si implicit condensatoare. Culmea este ca unele masini au peste 500.000km - chiar daca nu se vede
- kilometrii dati inapoi, avand peste 6000 de ore de functionare bolidul. Majoritatea condesatoarelor au 2000ore de functionare, daca nu sunt longlife si culmea este ca inca merg.
Concluzia este ca toate masinile si implicit amplificatoarele, indiferent daca sunt noi sau vechi, tot bomba cu ceas sunt, indiferent de marca, model etc. Totul tine de exploatare - cat de mult a fost forjata scula, orele de exploatare si cat de des si in ce conditii. Desigur conteaza si cum a fost proiectat amplificatorul - cu sau fara rezerva de putere. Cele noi in mod sigur nu mai au rezerve ci doar varfuri de putere.